2009年4月8日 星期三

[selling] Cooperative Principles v.s customer-sales negotiation:


Cooperative Principles v.s customer-sales negotiation:

Customer (sales)

The maxim of quantity:
1. Make your contribution as informative s required.
2. Do not make your contribution more informative than required.
l 『意外』是:非並引起的、非故意、非犯法 (業務員告知?)
l 啊!我的保險公司被買走了!(業務員自己也被挖角了啊?)

The maxim of quality:
1. Do not say what you believe to be false.
2. Do not say that for which you lack adequate evidence.
l 可是我沒錢買保單啊(那就解之前的約啊, 來跟我買啊)
l 我想買儲畜險 (現在儲畜險要停賣摟!利率很高喔)

The maxim of relation:
Make your contribution relevant.
l 我想買醫療險 (現在我們公司的癌症險要停賣喔!)

The maxim of manner:
1. avoid obscurity
2. avoid ambiguity
3. be brief
4. be orderly (each one)

l 你之後還會服務我嗎?(賺到第一、二桶金再說摟!)
l我的膝蓋受傷了會理賠嗎?(只要你請醫生寫的有技巧「寫成意外,而不是「疾病」就可以啊」
l我看不懂保險契約,ok!還是看不懂(我跟你說,…….5小時過去,業務才不會花5小時講契約內容給你看啊)
為什麼不理陪?(要先符合疾病的定義、排外期間、告知義務……才賠啊!)

沒有留言: